Op bezoek bij Henk

Wij zijn deze keer op bezoek geweest in Utrecht bij een van de twee tropenkeurmeesters die onze vereniging telt, naar Henk de Vos

Naar een wereldreis via de Hongkongdreef naar de Nevadadreef kwamen we toch op tijd bij op het adres voor onze afspraak.
Het zal U niet verbazen, maar Henk ook van huis uit besmet met het virus vogelsport, thuis was er een gevarieerde buiten voliere met hoofdzakelijk parkietjes.

Henk kwam veel in de dierenwinkel in de Bakkerstraat, bij leden uit Utrecht zeer bekend, hij kreeg daar de zwakke en de gekneusde vogels mee en die knapte hij dan ook weer op, zo is hij in kontact gekomen met witte Grasparkieten en al snel had hij door dat je voor 1 witte Grasparkiet 2 groene Grasparkieten kon kopen dus werden er vooral witte gekweekt.

Ook werd hij lid van de Utrechtse vogelvereniging die op de Oudegracht in gebouw Triatnon hun Tentoonstelling hielden, in 1975 deed hij voor de eerste keer mee aan de jaarlijkse Tentoonstelling, er werd deelgenomen met Diamantduifjes, in 1976 deed Henk mee weer met diamantvinken, (uitgebroed onder de japanse meeuwen) de prijs van die diamantvinken was toen al 60 gulden per koppel.

Henk ging toen regelmatig naar de Panweg in Zeist waar een inporteur van vogels gevestigd was, hij heeft daar vele foto’s gemaakt, een hobby die hij nog steeds beoefend.
Na zijn trouwen werd er in de huiskamer een kooi van 120 x 60 x 60cm.geplaatst met een glazen voorzijde, in deze kooi waren 1 koppel Blauwkop Blauwfazantjes, 1 japanse Nagtegaal en 1 koppel Oranjekaakjes gehuisvestigd.
Of hier gekweekt mee is hebben wij niet meegekregen, na een verhuizing naar een flatwoning werd er wel gericht gekweekt en moesten er +/- 40 broedkooien gebouwd worden, vooral voor de jongen vogels.

Door de verkoop van zijn vogels kwam Henk in aanraking met een stewardes die veel op Suriname vloog en toen kon er wat vervoerd worden en zo kwam Henk aan hele bijzondere vogels voor die tijd.
In 1978 heeft Henk zich opgegeven voor de cursus keurmeester Tropen, Zebravinken, Japanse meeuwen.

Ondanks dat hij nog niet geslaagd was, deed hij in 1979 al zijn eerste keuringen, in september 1980 behaalde Henk vervroegd zijn diploma  keurmeester Tropen, zodat hij dat in het keurseisoen al ingezet kon worden hierna heeft hij nog een opleiding van 2 jaar gevolgd voor Grote Parkieten te mogen keuren en behaalde het diploma.
Een leuke bijkomstigheid is dat hij deze opleiding samen Hennie Jansen deed.
Henk deed in het keurseizoen van 1980 zijn eerste officiele keuring in de omgeving van Abcoude.
Henk heeft zijn kweekruimte op de zolder  gehuisvestigd, waar hij al vele soorten vogels heeft gekweekt te veel om op te noemen, maar nu zijn er vooral Zilver- en Loodbekjes en Rijstvogels in bijna alle mutaties die er gekweekt kunnen worden.

Henk krijgt vanaf heden iets meer tijd want toen wij aanwezig waren had hij net zijn 65e verjaardag achter de rug, aankomend maandelijkse bijeenkomst zal Henk een lezing verzorgen ( bij het verschijnen van ons blad is dit alweer achter de rug ).
Ook deze keer waren we bij iemand die zich heel sterk heeft verdiept in de materie van de vererving.

Als keurmeester ken ik (Ruth) Henk als streng maar rechtvaardig. Ook vind hij het fijn om de  jeugd te begeleiden en geef les aan de opleding van de nieuwe lichting keurmeesters, misschien word hij de mentor van Jean Paul Willemse die de cursus keurmeester wil gaan volgen.
Henk bedankt voor de goede verzorging en het leerzame onderhoud, een tip van ons, zet eens wat van je ervaringen met je vogels of je keuringen eens op papier en zend het naar onze redacteur.
Dank, Joop en Ruth